CHP’li Kaya’dan yeni bakana açık mektup: “Eğitimi iktidarın ideolojik alanı olmaktan çıkartın”

Yıldırım Kaya, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Milli Eğitim Bakanı olarak atadığı Yusuf Tekin’e hitaben açık mektup yazdı. Kaya’nın mektubu şöyle:

“AKP iktidarının dokuzuncu Milli Eğitim Bakanı olarak atandınız. Yeni vazifenizde muvaffakiyetler dilerim. Bir eğitimci olarak, Türkiye’nin can yakıcı eğitim sıkıntıları olduğunu üzülerek söylemek isterim. Büyük bir sorumluluk aldınız, sizi çok kuvvetli bir süreç bekliyor. Zorlukları aşmak hem sizin yükünüzü hafifletecek hem de Türkiye’nin önünü açacaktır. Bundan emin olun. Cumhuriyet’imizin 100. yılında laik, demokratik, bilimsel, karma ve kamusal eğitimi hayata geçirerek Türkiye’yi geleceğine hazırlamanız en büyük beklentimizdir. Eğitimin acil tahlil bekleyen problemlerinden kimilerini aşağıda sizinle de paylaşmak istiyorum. ‘Sizinle de’ diyorum, zira sizden evvelki Ulusal Eğitim Bakanlarımızla da paylaşmıştım. Fakat sıkıntılar çözülmediği üzere derinleşerek daha da büyüdü.

‘LİYAKATLİ VE UZMAN KADROLARLA ÇALIŞILMALI’

Milli Eğitim Bakanlığı, iktidarın ideolojik alanı olmaktan çıkartılmalıdır. Liyakatli ve uzman takımlarla çalışılmalı, keyfi atamalar sonlandırılmalıdır. Bakanlığa bağlı genel müdürlüklerden başlanarak tüm il-ilçe müdürlükleri takımları işin ehline bırakılmalıdır. Liyakate dayalı meslekler ortası atama sistemi oluşturulmalıdır (müdür, müdür yardımcısı, şube müdürü, ilçe milli eğitim müdürü, müfettiş, daire başkanı). Mahkeme kararları uygulanmalıdır. Özellikle şube müdürlüğü ve bakanlık müfettişliği ile ilgili kararlar yine değerlendirilmelidir. Öğretmenlerin ekonomik, demokratik, toplumsal, mesleksel vd. sıkıntılarının tahlil için ‘gerçek’ Öğretmenlik Meslek Kanunu, eğitimin tüm bileşenlerinin de görüşü alınarak çıkartılmalıdır. Öğretmenleri kademelere ayıran uygulamalardan vazgeçilmeli, eğitim-öğretim tazminatı bir maaş fiyatına çıkartılmalıdır. Zelzele bölgesinde tayin talebi olan öğretmenlerin talepleri vakit geçirilmeden yerine getirilmelidir.

ÖĞRETMEN ATAMALARI İÇİN ÇAĞRI

Öğretmenlerin eş durum ve mazeret tayinleri yapılmalıdır. Cumhuriyet’in 100. yılında en az 100 bin öğretmen ataması yapılmalıdır. Ücretli ve kontratlı öğretmen uygulamalarına son verilerek fiyatlı öğretmenlerin ataması gerçekleştirilmelidir. Özel okul öğretmenlerinin ekonomik ve toplumsal hakları, kamuda çalışan öğretmenlerin ekonomik ve toplumsal haklarından az olmayacak formda yine düzenlenmelidir. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan öğretmenlerin ekonomik ve toplumsal hakları, kamuda çalışan öğretmenlerin ekonomik ve toplumsal haklarından az olmayacak biçimde yine düzenlenmelidir. Halk Eğitim Merkezlerinde çalışan yaklaşık 90 bin kurs öğretmenleri haklarına kavuşturulmalıdır. PİKTES öğretmenlerinin problemleri vakit geçirilmeden çözülmelidir. Her okula güvenlik vazifelisi, rehber öğretmen, hizmetli, teknoloji öğretmeni, sıhhat vazifelisi ve memur ataması yapılmalıdır.

‘SINAV MERKEZLİ EĞİTİM SİSTEMİNE SON VERİLMELİDİR’

Milli Eğitim Şûrası; öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin, sendikaların ve eğitimcilerin iştiraki ile gerçekleştirilmelidir. Köy okulları derhal açılmalı, taşımalı eğitime son verilmelidir. Tüm eğitim kademelerinde öğrencilere fiyatsız beslenme hakkı sağlanmalıdır. Öğretmenlerin toplumdaki saygınlığı yine sağlanmalıdır. Eğitim fakültelerinden başlamak üzere öğretmen eğitimi güçlendirilmeli, gerekli şartlar sağlanmalıdır. Eğitim ve istihdam ilgisi güçlendirilmeli, lise yahut üniversiteden mezun olan öğrencilere alanlarında çalışabilecekleri iş imkanları sunulmalıdır. Okullar ortasındaki nitelik ayrımına bir an evvel son verilmeli, tüm okulların nitelikli hale getirilmesi için çalışmalar yürütülmelidir. İmtihan merkezli eğitim sistemine son verilmeli, dünya örneklerinde olduğu üzere hayata hazırlayıcı eğitim programları ve müfredatları geliştirilmelidir.

‘EĞİTİM SİSTEMİ’ VURGUSU

Eğitim teknolojisi geliştirilmelidir. Yabancı lisan eğitimi tekrar düzenlenmelidir. Eğitim metot ve stratejisi yine yapılandırılmalıdır. Pedagojik olarak zihinsel olgunluğunu tamamlamamış ve eğitim bilimcilerin üzerinde hemfikir olduğu, 5.sınıf öğrencilerinin ilkokula devam etmelerinin sağlanmasına yönelik 4+4+4 sistemi, 1+5+4+3 halinde tekrar düzenlenmelidir. İlkokullarda müzik, görsel sanatlar, vücut eğitimi derslerine branş öğretmenlerinin girmeleri sağlanmalıdır. Tarikatların kontrolündeki vakıf ve derneklerle yapılan protokoller iptal edilmelidir. Eğitim problemlerine acilen tahlil üretme eforu içine girerseniz sizi yürekten destekleyeceğime ve çalışmalarınıza her türlü katkıyı sunacağıma kamuoyu önünde kelam veriyorum.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir